Oldal betöltése
ugrás a tartalomra
Súgóközpont témák
SúgóközpontTémákTémákAdattárca
AdataimHiteles adatmegosztásHozzájárulásokTanúsítványok
Bejelentkezés DÁP mobilalkalmazássalRegisztrációDigitális aláírás
ÁltalánosBiztonságGyakori problémákAláíró tanúsítvány
Mobilalkalmazás letöltéseErkölcsi bizonyítvány igénylésDigitális Állampolgárság ProgramProfilSzemélyazonosság igazolásaIdőpontfoglalásTárhelyBiztonság és adatvédelem
TémákAdattárca
AdataimHiteles adatmegosztásHozzájárulásokTanúsítványok
Bejelentkezés DÁP mobilalkalmazássalRegisztrációDigitális aláírás
ÁltalánosBiztonságGyakori problémákAláíró tanúsítvány
Mobilalkalmazás letöltéseErkölcsi bizonyítvány igénylésDigitális Állampolgárság ProgramProfilSzemélyazonosság igazolásaIdőpontfoglalásTárhelyBiztonság és adatvédelem
Digitális aláírás
Általános
Mi a digitális aláírás?
A digitális aláírás teljes, hivatalos neve minősített, tárolt kulcsos elektronikus aláírás.Sok szempontból hasonlít a papíralapú, kézi aláírásra (szignóra), és a joghatása is azonos. Utólag nem lehet visszavonni vagy törölni, és szerkeszteni sem lehet az aláírt dokumentumot
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Miket írhatok alá digitális aláírással?
A digitális aláírás kiváltja a kézi aláírást. Magánszemélyként szerződéseket, meghatalmazásokat, igazolásokat vagy más dokumentumokat is aláírhatsz vele.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Kik fogadják el a digitális aláírást?
A digitális aláírás a papíralapú aláírással egyenértékű, ezért Magyarországon és az Európai Unióban minden cégnek és magánszemélynek el kell fogadnia.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Csak magánszemélyként használhatom a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás digitális aláírás funkcióját?
Igen, a DÁP törvény értelmében csak magánszemélyként írhatsz alá a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás digitális aláírás funkciójával.Ha nem magánszemélyként, hanem például cégvezetőként vagy ügyvédként írsz alá, akkor a digitális aláírás nem lesz érvényes.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Kell fizetni a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás digitális aláírás funkciójáért?
Nem, a digitális aláírás magánszemélyeknek magáncélra ingyenes.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Látni fogja az állam, hogy mit írok alá?
Nem, csak az láthatja a digitálisan aláírt dokumentum tartalmát, akivel te megosztod.A dokumentumok nem töltődnek fel az állami rendszerekbe.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Hogyan tudok aláírni egy dokumentumot a Digitális Állampolgár mobilalkalmazással?
  1. Nyisd meg a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban a Digitális aláírás funkciót.
  2. Válaszd ki az aláírandó dokumentumokat a telefonod tárhelyéről. (Egyszerre legfeljebb 5 dokumentumot írhatsz alá. A dokumentum formátumának PDF-nek kell lennie.)
  3. Nézd át a dokumentumokat, és hagyd jóvá az aláírás létrehozását.
  4. Töltsd le a telefonodra vagy küldd tovább e-mailen vagy chaten az aláírt dokumentumot.
Fontos, hogy a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás nem tárolja az aláírt dokumentumokat, ezért mindenképpen le kell töltened vagy tovább kell küldened, és meg kell őrizned őket.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Többen is aláírhatnak digitálisan egy dokumentumot?
Igen, egymás után többen is aláírhatják a dokumentumot a saját Digitális Állampolgár mobilalkalmazásukkal vagy más szolgáltatók digitális aláírásával.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
A másik fél kézzel is aláírhatja a digitálisan aláírt dokumentumot?
Nem, a másik félnek is digitálisan kell aláírnia a dokumentumot. Kinyomtatva vagy beszkennelve a digitális aláírás elveszíti a hitelességét.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Más is aláírhat a nevemben a Digitális Állampolgár mobilalkalmazással?
Nem. A digitális aláíráshoz meg kell adnod a jelszavad, vagy biometrikus azonosítással - ujjlenyomattal vagy arcfelismeréssel - kell azonosítanod magad, ezért ha betartod az alapvető biztonsági előírásokat, más nem írhat alá a nevedben.Ha valaki mégis visszaélne a digitális aláírásoddal, okirathamisítás miatt feljelentést tehetsz.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Android 11 vagy régebbi operációs rendszerem van. Miért nem érem el a Digitális aláírás funkciót?
Biztonsági okokból a digitális aláírás csak Android 12 vagy újabb operációs rendszerű, legalább 64 bites processzorral és 64 bites operációs rendszerrel rendelkező készülékeken érhető el.Ellenőrizd a készüléked rendszerbeállításait, és frissítsd az operációs rendszered!
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Hogyan ellenőrizhetem, hogy hiteles-e egy digitális aláírás?
A digitális aláírás hitelességét a Kormányzati Elektronikus Aláírás-Ellenőrzés Szolgáltatással ellenőrizheted.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Milyen formátumú dokumentumokat tudok digitálisan aláírni?
Csak PDF formátumú dokumentumokat írhatsz alá a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás digitális aláírás funkciójával. Ügyelj rá, hogy a dokumentumok mérete legfeljebb 30 MB lehet.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Hogyan tárolódnak az aláírt dokumentumok?
A Digitális Állampolgár mobilalkalmazás nem tárolja az aláírt dokumentumokat, ezért mindenképpen le kell töltened vagy tovább kell küldened, és meg kell őrizned őket a telefonodon vagy a számítógépeden.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Vissza tudom vonni a digitális aláírást?
Nem, a digitális aláírás a papíralapú aláíráshoz hasonlóan nem vonható vissza.A dokumentum tartalmát egy úgynevezett visszavonó nyilatkozattal vonhatod vissza, amit szintén alá kell írnod.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Utólag meg lehet változtatni egy digitális aláírással aláírt dokumentumot?
Nem, ha bármilyen változtatás történne egy korábban aláírt dokumentumban, akkor a digitális aláírás elveszíti az érvényességét.Ezt a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban is jelezzük, és nem fogod tudni aláírni a dokumentumot.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Biztonságos a digitális aláírás?
Igen. A Digitális Állampolgár mobilalkalmazás digitális aláírásának biztonságát független tanúsító szervezetek és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által vizsgált műszaki megoldás biztosítja, amely megfelel az Európai Unió által meghatározott jogi és műszaki követelményeknek – eIDAS 1 és eIDAS 2 rendelet – is.A digitális aláíráshoz meg kell adnod a jelszavad, vagy biometrikus azonosítással - ujjlenyomattal vagy arcfelismeréssel - kell azonosítanod magad, ezért ha betartod az alapvető biztonsági előírásokat, más nem írhat alá a nevedben.Ha valaki mégis visszaélne a digitális aláírásoddal, okirathamisítás miatt feljelentést tehetsz.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Milyen adatok kerülnek rá a dokumentumra a digitális aláírással?
A dokumentumra az egyedi digitális aláírásod kerül rá. A digitális aláírás a nevedet, a DÁP azonosítódat, az aláírás időpontját és egyéb technikai adatokat tartalmaz az aláírási tanúsítvány kibocsátó bizalmi szolgáltatóról, a NISZ Zrt.-ről.Az aláírás tartalmát PDF olvasóval tudod megnézni.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Milyen törvény szabályozza a digitális aláírást?
A digitális aláírást a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény 54. §-a szabályozza.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Biztonság
Elfelejtettem az aláírásjelszót. Mit tegyek?
Biztonsági okokból az aláírásjelszó módosításához újra azonosítanod kell magad.
  1. Töröld a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást az eszközödről.
  2. Töltsd le újra a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást iOS eszközödre az App Store-ból vagy Android eszközödre a Google Playről.
  3. Telepítsd az alkalmazást, végezd el a szükséges beállításokat, és állítsd be az új jelszavad.
  4. Válaszd ki, hogy online a mobilalkalmazásban vagy személyesen egy kormányablakban szeretnéd-e azonosítani magad.
  5. Azonosítás után véglegesítsd a regisztrációd az e-mail címed és a mobilszámod megadásával.
  6. Koppints a Digitális aláírás menüpontra, és állítsd be az új aláírásjelszavad.
Ezután már az új aláírásjelszóval írhatod alá a dokumentumokat.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Gyakori problémák
Az Adobe Reader szerint ismeretlen vagy hibás a digitális aláírásom érvényessége.
Ez akkor fordulhat elő, ha az Adobe Reader nem rendelkezik a legfrissebb tanúsítványokkal.
  1. Nyisd meg az Adobe Reader beállításait.
  2. Kattints a Megbízhatóságkezelő menüre.
  3. Válaszd ki az Automatikus European Union Trusted Lists (EUTL) frissítéseket.
  4. Jelöld be a Megbízható tanúsítványok betöltése egy Adobe EUTL kiszolgálóról beállítást.
  5. Kattints a Frissítés gombra. Ha szükséges, indítsd újra az Adobe Readert.
Frissítés után megfelelően fog megjelenni a digitális aláírás érvényessége.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
“Problémás fájlok” hibaüzenet kaptam, amikor megpróbáltam aláírni egy PDF-et.
Ez a hiba több okból is előfordulhat.
  • A PDF aktív elemeket, például űrlapmezőket tartalmaz.
  • A dokumentumot valaki már aláírta, de az aláírás nem felel meg az ETSI (European Telecommunications Standards Institute) szabványainak. Kérd meg a partnered, hogy írjon alá a Digitális Állampolgár mobilalkalmazással, vagy használjon más, a szabványoknak megfelelő digitális aláírást.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Aláíró tanúsítvány
Mi az aláíró tanúsítvány?
Az aláíró tanúsítvánnyal lehet létrehozni a digitális aláírást. A tanúsítványt egy úgynevezett bizalmi szolgáltató – a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás esetén a NISZ Zrt. – bocsátja ki.Minden állampolgárnak egyedi aláíró tanúsítványa van, amely tartalmazza az állampolgár nevét, DÁP azonosítóját és a kibocsátóra vonatkozó, törvényileg kötelező adatokat.A tanúsítvány alapján képzett digitális aláírásból nem lehet beazonosítani az aláírót, ezért az azonosításra szolgáló adatokat – például születési dátum, születési hely, anyja neve, személyazonosító okmány típusa és száma – a dokumentum szövegének kell tartalmaznia.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Hogyan vonhatom vissza az aláíró tanúsítványom?
Az aláíró tanúsítványt a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban vagy a weboldalon vonhatod vissza.Aláíró tanúsítvány visszavonása a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban
  1. Jelentkezz be a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásba.
  2. Nyisd meg a Profil menüt. (Koppints a nevedre az alkalmazás bal felső sarkában.)
  3. Válaszd ki az Aláíró tanúsítvány visszavonása menüt.
  4. Koppints a Tanúsítvány visszavonása gombra.
Aláíró tanúsítvány visszavonása a weboldalon
  1. Kattints az Aláíró tanúsítvány visszavonása linkre.
  2. Add meg a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban használt e-mail címed, mobilszámod és a születési dátumod.
  3. Az e-mail címedre elküldjük a bejelentkezéshez szükséges linket.
  4. Bejelentkezés után vond vissza az aláíró tanúsítványt a DÁP profilodból.

Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!
Visszavontam az aláíró tanúsítványom, de mégis szeretnék digitálisan aláírni.
Ha mégis szeretnél digitálisan aláírni, újra kell regisztrálnod.
  1. Töröld a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást az eszközödről.
  2. Töltsd le újra a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást iOS eszközödre az App Store-ból vagy Android eszközödre a Google Play-ről.
  3. Telepítsd az alkalmazást, és végezd el a szükséges beállításokat.
  4. Azonosítsd magad online a mobilalkalmazásban vagy személyesen egy kormányablakban.
  5. Véglegesítsd a regisztrációd az e-mail címed és a mobilszámod megadásával.
  6. Lépj be az alkalmazásba, állítsd be az aláírás jelszavad és igényelj új aláíró tanúsítványt.
Ezután újra használhatod a digitális aláírás funkciót.
Link másolása a kérdés-válaszhozLink sikeresen másolva!