
Megérkezett a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás egyik legfontosabb funkciója, ami sok százezer ember életét teheti egyszerűbbé: a digitális aláírás hivatalos dokumentumaid, szerződéseid hitelesítését teszi lehetővé távolról, személyes megjelenés nélkül is. Ezzel nemcsak egyszerűbbé – és az utazási költségek kikerülésével akár olcsóbbá – válik a hivatalos ügyintézés, de kevesebbet kell nyomtatni is, amivel nagy lépést tehetünk a papírmentes ügyintézés felé, jelentősen csökkentve a környezetterhelést.Hogyan működik?
Ahhoz, hogy digitálisan alá tudj írni, szükséged lesz egy aláírásjelszóra és aláíró tanúsítványra. Amennyiben még nincs tanúsítványod, úgy az alkalmazás főoldalán koppints a digitális aláírás csempére, adj meg egy megfelelő jelszót, erősítsd meg azt, majd az alkalmazás utasításait követve igényeld aláíró tanúsítványod. Ha megérkezett az aláíró tanúsítványod – erről e-mailt kapsz –, az „Aláírás indítása” gombra koppintva indíthatod az aláírás folyamatát: a telefonodról válaszd ki a dokumentumokat, amiket szeretnél aláírásoddal hitelesíteni. (A telefonodra könnyen eljuttathatod a fájlokat e-mailben vagy bármely fájlmegosztóval.) Ez után ellenőrizd a hitelesíteni kívánt dokumentumokon szereplő adatokat, ha mindent rendben találtál, lépj tovább, add meg az aláírásjelszavad, ezt követően pár pillanat alatt megtörténik az aláírás. Sikeres aláírást követően mentsd le az aláírt dokumentumokat, mert az alkalmazás nem fogja tárolni azokat!Mire jó a digitális aláírás?
Bármire, amire a fizikai aláírásod jó lenne – a digitális aláírással ellátott dokumentumok ugyanolyan teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősülnek, mint a kinyomtatott és kézzel aláírt dokumentumok. Azaz aláírhatod vele munkaszerződésed, adásvételi szerződéseid, meghatalmazásaid, igazolásaid, és így tovább. Az aláírást – ahogy a kézzel aláírt dokumentumoknál sem – nem lehet utólag visszavonni, törölni vagy szerkeszteni. A dokumentum tartalmát szükség esetén egy úgynevezett visszavonó nyilatkozattal vonhatod vissza, amit szintén alá kell írnod.Kik fogadják el az így aláírt dokumentumokat?
Mivel a papíralapú aláírással egyenértékű, ezért Magyarországon és az Európai Unióban minden államigazgatási szereplő, cég és magánszemély is el kell fogadja.Ki és mire használhatja az alkalmazás digitális aláírását?
A Digitális Állampolgár mobilalkalmazás digitális aláírását az állam magánszemélyeknek biztosítja magáncélra, azaz cégek, cégvezetők, ügyvédek és egyéb jogi személyek nem írhatnak alá vele, és egyéni vállalkozók sem használhatják a vállalkozásuk nevében történő aláírásra. Ha mégis megteszik, a digitális aláírás nem lesz érvényes. Egy dokumentumot többen is aláírhatnak az alkalmazással – ha mindannyian magánszemélyek – viszont a digitálisan aláírt dokumentumot a másik félnek is digitálisan kell aláírnia. Kinyomtatva vagy beszkennelve a digitális aláírás elveszti hitelességét. Az alkalmazással csak PDF formátumú dokumentumok írhatók alá, melyek legfeljebb 30 megabájt méretűek lehetnek.Milyen feltételekkel érhető el a digitális aláírás?
A magánszemélyek számára a digitális aláírás ingyenes. A Digitális Állampolgár mobilalkalmazás digitális aláírás funkciója androidos készülékeken biztonsági okokból csak Android 12 vagy újabb operációs rendszerekkel rendelkező, minimum 64 bites készülékeken érhető el.