A Digitális Állampolgár mobilalkalmazás folyamatosan újabb és újabb funkciókkal bővül: a nemrég érkezett hiteles adatmegosztással digitális állampolgárként a mobilalkalmazásban előállítható digitális dokumentummal válthatod ki többek között a TAJ kártya, az adókártya és a lakcímkártya használatát, újabb lépést téve a papírmentes ügyintézés felé, amivel jelentősen csökkenthetők a közigazgatási költségek és a környezetterhelés is.
Az alkalmazás főoldalán koppints a hiteles adatmegosztás funkció csempére, majd válaszd ki, mely adataidat szeretnéd hitelesíteni:
Ezután csak jóvá kell hagynod a kiválasztást, és az alkalmazásban elkészül a hiteles dokumentum – azaz az iratok kiváltására alkalmas dokumentum előállítása mindössze két koppintás.
Az elkészült, PDF-formátumú dokumentumot ezután le is mentheted és megoszthatod másokkal, illetve az alkalmazásban a későbbiekben is megtalálod majd, így ha bármikor szükséged lenne rá, egy koppintással elérhető.
A Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban előállított hiteles PDF-dokumentumok teljes bizonyító erejű magánokiratoknak minősülnek, amelyek segítségével egyszerűbben megoszthatod adataidat hivatalos ügyintézésnél.
Az alkalmazásban előállított hiteles PDF-eket a legtöbb állami szerv és közintézmény elfogadja, így nem kell papíralapú okmányokat bemutatnod, ha például bankban vagy ügyfélszolgálaton intézed ügyeidet.
Azaz – ha nem a személyazonosság igazolásáról van szó, amire egyelőre csak a rendőri igazoltatáskor van lehetőség az alkalmazással – nem szükséges a fizikai okmányok bemutatása az adatok igazolásához. Az így előállított hiteles dokumentumot elfogadják például állami szervezetek, közintézmények, bankok, biztosítók, közműszolgáltatók, telekommunikációs cégek és oktatási intézmények.
A választ egy példával lehet legjobban érzékeltetni: az Adataim menüpontból kinyert okmányszámok és azonosítók elküldése olyan, mintha csak leírnád a kért adataidat egy papírlapra – lehetnek olyan élethelyzetek, ahol ez bőven elegendő is. Ezzel szemben vannak olyan helyzetek, ahol szigorúbban veszik az adatellenőrzést, ahol fontos, hogy ne merülhessen fel kérdésként, hogy biztosan azok-e az adataid, amiket „leírtál egy papírra” – ilyenkor a hiteles adatmegosztásra lesz szükséged. Magyarán a „sima” és a hiteles adatmegosztás között az a különbség, hogy a hiteles PDF-eket több élethelyzetben fogják elfogadni, azaz gyakrabban tudod majd hasznát venni.
Íme, néhány példa:
Mert a jogszabályi háttér egyelőre ezeknél az adatoknál teszi lehetővé a fizikai okmányok kiváltását. A későbbiekben ezeknek az adatoknak a köre még bővülni fog.
A személyazonosság igazolására egyelőre még csak rendőri igazoltatásnál használható az alkalmazás – nekik van az alkalmazással történő azonosításhoz megfelelő eszközük, illetve számukra biztosítja ezt a lehetőséget a jogszabály. A hiteles PDF-ek nem használhatók személyazonosításra, így olyan élethelyzetekben, ahol szükséges a személyazonosságod ellenőrzése (pl. ügyvédnél, közjegyzőnél, postán), továbbra is szükséged lesz a személyazonosító okmányod felmutatására. Az a cél, hogy a Digitális Állampolgár alkalmazás teljeskörű digitális adattárcaként funkcionáljon, és rövidesen tovább bővül azon élethelyzetek köre, ahol a fizikai okmányok helyett a mobilalkalmazással is igazolhatod magad.
Ezeknek a dokumentumoknak nincs lejárati ideje, mert azt igazolják, hogy az adatok a kiállítás időpontjában – ami szerepel a dokumentumon – megegyeztek az állami nyilvántartásban szereplő adataiddal. Ha friss adatigazolásra van szükséged, egyszerűen készíthetsz új digitális dokumentumot.
A megosztás a te felelősséged. Csak azokat az adatokat oszd meg, amelyekre valóban szükség van az ügyintézéshez. Az állami intézmények, bankok és szolgáltatók kötelesek biztonságosan kezelni az adataid. Magánszemélyeknek csak akkor küldd el a digitális dokumentumot, ha megbízol bennük, és valóban szükséges az adatok megosztása.
Válj te is digitális állampolgárrá, intézd egyszerűen és kényelmesen hivatalos ügyeidet!